Ga naar de inhoud

Advies 2025/14: Toegankelijke bankdiensten

 

Op vraag van de heer David Clarinval, vice-eersteminister en minister van Werk, Economie en Landbouw (brief van 24/04/2025).

 

Over:

Het ontwerp van guidelines inzake toegankelijke bankdiensten in het kader van de overzetting van de EU-richtlijn 2019/882.

 

Standpunt van de NHRPH:

  • De NHRPH is tevreden dat de toegankelijkheid van bankdiensten verplicht wordt.
  • De NHRPH meent dat de aangehaalde minimumtoegankelijkheid niet volstaat.
  • Ook vreest de NHRPH dat de mogelijke uitzonderingen op de naleving en de criteria voor onevenredige last in de praktijk vaak als excuus zullen dienen voor het niet toegankelijk moeten maken van de bankdiensten.
 

Enkele eisen van de NHRPH:

  • De Economische Inspectie moet streng toezien op de naleving van de guidelines.
  • De NHRPH vraagt om minimale toegankelijkheidsvereisten ambitieus in te vullen en integrale toegankelijkheid na te streven.
  • De NHRPH vraagt om expliciet naar de reeds bestaande wetgeving over de redelijke aanpassingen te verwijzen.
  • Zorg naast digitale bronnen ook altijd voor een menselijk telefonisch onthaal en bemande loketten.