Ga naar de inhoud
Nationale Hoge Raad Personen met een Handicap

Advies 2017/18

Brussel-Schuman assistentie

Advies nr. 2017/18 van de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH) over de intentie van de NMBS om het station van Brussel-Schuman toe te voegen aan de lijst van stations met een minimale reservatietermijn van 24 uur, wegens hoogdringendheid uitgebracht na raadpleging via e-mail op 22/12/2017.

 

Aanvrager

Advies op vraag van de NMBS.

 

Onderwerp

Het station van Brussel-Schuman is recent gerenoveerd. De werken zijn al enkele jaren bezig en naderen hun voltooiing. De NMBS wil dit station begin 2018 toevoegen aan de lijst van de stations waar assistentie wordt aangeboden aan personen met een handicap, op voorwaarde dat die minimaal 24 uur op voorhand wordt aangevraagd.

 

Analyse

Brussel-Schuman is een station met strategisch en multimodaal belang: het is centraal gelegen (in de Europese wijk), heeft een aansluiting met o.a. de metro en is belangrijk voor woon-werkverkeer en toerisme. 

De NHRPH heeft zich al eerder uitgesproken over bepaalde aspecten van de werkzaamheden in Brussel-Schuman, zoals in advies 2015/16

In het huidige advies spreekt de NHRPH zich enkel uit over de intentie van de NMBS om het station van Brussel-Schuman toe te voegen aan de lijst van stations met een minimale reservatietermijn van 24 uur. Die lijst bevat momenteel 131 stations, waarvan 114 met persoonlijke assistentie. Dat betekent dat er in die 114 stations van maandag tot zondag assistentie wordt aangeboden, en dit van de eerste tot de laatste trein, mits tijdige reservatie bij het contactcenter via telefoon, website of e-mail. (In de overige 17 stations van de 131 regelt de NMBS gratis taxivervoer naar het dichtstbijzijnde station met persoonlijke assistentie onder dezelfde reservatievoorwaarden.) 

De NMBS deelde mee dat er tijdens het weekend geen personeel aanwezig is in Brussel-Schuman en dat de loketten dan gesloten zijn. Assistentie moet dan van elders komen. Daarom opteert de NMBS voor dit station voor een reservatietermijn voor persoonlijke assistentie van minimaal 24 uur op voorhand, zodat er meer tijd is voor het organiseren van een assistentie die van elders komt. 

Brussel-Schuman komt dus bij de lijst van de 114 stations met persoonlijke assistentie. Uiteraard is het een goede zaak dat de NMBS ook in dit station assistentie aanbiedt. Desalniettemin heeft NHRPH reeds herhaaldelijk aangegeven in adviezen en perscommuniqués een tegenstander te zijn van de 24-urenregel. Voor de NHRPH is het einddoel dat een persoon ogenblikkelijk assistentie kan krijgen, en dat in alle stations en haltes. De versoepeling naar een 3-urenregeling voor een aantal belangrijkere stations was alvast een mooie stap in de goede richting, ook al zijn er beperkingen, zoals aangehaald – en betreurd - in advies 2017/11

  • enkel tussen 41 stations
  • enkel reservatie per telefoon
  • voor reizen zonder overstap
  • vertrek: niet vroeger dan 6u30
  • aankomst: niet later dan 21u30

Hoewel de NHRPH weet heeft van praktische bezwaren als besparingen en personeelstekorten, moet het volgens de NHRPH mogelijk zijn om minstens tijdens de week - wanneer er wel personeel is - een reservatietermijn van minimaal 3 uur te hanteren.

 

Advies

Hoewel de NHRPH het positief vindt dat het station van Brussel-Schuman aan de lijst van stations met assistentie wordt toegevoegd, heeft de NHRPH ook enkele belangrijke aanbevelingen. 

  • Gezien de centrale ligging, de verbinding met de metro en het belang voor woon-werkverkeer, is de NHRPH van mening dat - op zijn minst tijdens de week - een minimale aanvraagtermijn voor assistentie van 3 uur kan worden ingevoerd in Brussel-Schuman. 
  • De NHRPH blijft achter zijn eerdere adviezen over de reservatietermijn van assistentie staan en stelt als einddoel dat een persoon in elk station en in elke treinhalte ogenblikkelijk assistentie moet kunnen krijgen op elk moment van de dag, 7 dagen op 7. 
  • Voor het uitwerken van eventuele technische analyses en oplossingen vraagt de NHRPH de NMBS om ook de technische structuren inzake toegankelijkheid te raadplegen. Assistentie en toegankelijkheid zijn immers twee zijden van dezelfde medaille. 
  • Het is belangrijk om de sector van bij het begin te raadplegen bij projecten die een impact hebben of kunnen hebben op de personen met een handicap.
 

Bezorgd

  • Voor opvolging aan de NMBS;
  • Ter informatie aan de heer Bellot, Minister van Mobiliteit;
  • Ter informatie aan mevrouw Zuhal Demir, Staatssecretaris voor Personen met een beperking;
  • Ter informatie aan UNIA, het Interfederaal Gelijkekansencentrum;
  • Ter informatie aan het interfederaal coördinatiemechanisme.
 .
 .