Ga naar de inhoud
Nationale Hoge Raad Personen met een Handicap

Even voorstellen

De Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH), opgericht in 1967, is belast met het onderzoeken van alle materies op federaal niveau die een invloed hebben op het leven van personen met een handicap. Geregeld brengt de NHRPH adviezen uit op het vlak van de tegemoetkomingen aan personen met een handicap, tewerkstelling, de toegankelijkheid van openbare gebouwen, mobiliteit,...

Maak kennis met de NHRPH

 

3 prioriteiten voor de informateur en de volgende regeringen

De NHRPH, BAPN en FAVO vragen aandacht voor:

  • Armen en hun familie;
  • Personen met een handicap en zieken;
  • Ouderen.

Lees hier verder

 

NMBS veroordeelt personen met een handicap tot 30 jaar afhankelijkheid

De NMBS bestelt nieuwe wagens van het model M7. Die zijn onvoldoende toegankelijk.

Vier jaar geleden, toen de eerste bestelling werd geplaatst, wees de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH) er al op dat de instaphoogte van dit model niet overeenkwam met een van de 3 (!) standaardperronhoogtes van de NMBS. De M7 is een compromis en zit ergens halverwege tussen de 2 standaarden die zullen overblijven, 55 cm en 76 cm. Anders gezegd, de instaphoogte is steeds te hoog of te laag voor rolstoelgebruikers en andere mensen met een beperkte mobiliteit!

In 2019 stuurde de NHRPH een formeel advies naar het NMBS-bestuur en Minister Belot. De NHRPH wacht op een antwoord.

Lees hier verder

 

Dank aan alle deelnemers van onze enquête
"Toegankelijkheid van bankdiensten voor personen met een handicap"!

Voor vele personen met een handicap is het vaak moeilijk om zelfstandig hun bankzaken te beheren. De NHRPH werd gevraagd naar de toegankelijkheid van bankdiensten voor personen met een handicap. Daarom werd er een enquête opgesteld waarin de volgende thema's aan bod kwamen:

  1. Openingsuren agentschappen en diensten
  2. Geldautomaten
  3. Loketpersoneel
  4. Infobrochures over bankdiensten
  5. Website bank
  6. Bank-app voor smartphone
  7. Contact center bank

De NHRPH is tevreden met de grote respons van deze enquête. Wij bedanken elke deelnemer! De resultaten zullen worden besproken met FEBELFIN en gepubliceerd op onze site.

 

Nieuw: ontdek ons persoverzicht!

De actualiteit, politieke ontwikkelingen en bepaalde publicaties hebben een positieve of negatieve invloed op het leven van personen met een handicap.

In dit gedeelte vindt u de persartikels over deze materie, in chronologische volgorde.

Ga naar het persoverzicht