Ga naar de inhoud

Febelfin geeft brochure ‘Klanten met een beperking ontvangen’ uit

De NHRPH wenst Febelfin (Belgische Federatie van de Financiële Sector) te feliciteren met de ondernomen actie voor de inclusie van personen met een handicap. De brochure rond het onthaal van ‘Klanten met een handicap’ (dit is immers de correcte terminologie in de sector, niet ‘beperking’), is zeker een stap in de goede richting!

Lees de brochure van Febelfin

De NHRPH wenst enkele verbeteringen te suggereren die de brochure nog sterker zouden maken op het vlak van inclusie.

Het is een goede aanpak om de brochure te starten met de erkenning van de diversiteit van handicaps, zo wordt ook de nood aan diverse aanpassingen erkend. Evenwel is het de NHRPH opgevallen dat de focus op ‘verstandelijke handicap’ (dit is de correcte terminologie, niet ‘mentale’) beperkt blijft tot het Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Het ASS is zeker niet de enige handicap die aangepaste dienstverlening en ondersteuning vereist.

Om een echte gids te zijn, moet de brochure niet enkel het onthaal van personen met een handicap behandelen, maar ook tips bevatten rond de toegankelijkheid van goederen en (digitale) diensten. De NHRPH heeft in dat verband reeds samengewerkt met Febelfin. In 2020 heeft de NHRPH een enquête rond de toegankelijkheid van bankdiensten voor personen met een handicap uitgevoerd.

Bekijk de resultaten van onze enquête

Daarnaast zou de NHRPH graag weten:

  • Of er opleidingen rond de implementatie van de tips gepland staan via de Febelfin Academy?
  • Of er een opvolging en een evaluatie van de impact van de brochure zal volgen?

Personen met een handicap zijn ook klanten die hetzelfde recht hebben op een correcte en volledige dienstverlening. Deze brochure is, mits enkele aanpassingen, een goed begin om dit recht te waarborgen.