Ga naar de inhoud

23/12/2019 - NMBS veroordeelt personen met een handicap tot 30 jaar afhankelijkheid

De Kerstman is weer vergeten om toegankelijke treinen te leveren...

De NMBS bestelt nieuwe wagens van het model M7. Die zijn onvoldoende toegankelijk.

Vier jaar geleden verspreidde de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap (NHRPH) een perscommuniqué over bestelling van de M7, de nieuwe wagons van de NMBS.

De NHRPH wees er toen op dat de instaphoogte van dit model niet overeenkwam met een van de 3 (!) standaardperronhoogtes van de NMBS. De M7 is een compromis en zit ergens halverwege tussen de 2 standaarden die zullen overblijven, 55 cm en 76 cm. Anders gezegd, de instaphoogte is steeds te hoog of te laag voor rolstoelgebruikers en andere mensen met een beperkte mobiliteit!

Recent vernam de NHRPH dat de NMBS nog meer M7’s heeft besteld. Die hebben nog steeds dezelfde ontoegankelijke instaphoogte! Ook de vele (!) oudere modellen in gebruik zijn niet aangepast aan een unieke perronhoogte. Sommige van die wagens zijn al meer dan 30 jaar oud. Aangezien de M7 evenmin is aangepast aan de wenselijke hoogte van 76 cm, blijft de trein dus nog minstens 30 jaar onvoldoende toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit. Zij zullen nog minstens zo lang assistentie nodig hebben. Zelfstandig de trein nemen blijft een illusie.

De NHRPH vindt dit onaanvaardbaar. Daarom vraagt de NHRPH de NMBS en de bevoegde minister het volgende:

  • Slechts één perronhoogte voor alle perrons en haltes (76 cm)
  • Wegwerken van het hoogteverschil tussen perron en instap (verticale afstand)
  • Wegwerken van de kloof tussen perron en trein (horizontale afstand)
  • Aangepaste en toegankelijke wagons
  • Structureel overleg met de handicapsector
  • Een ambitieuze, concrete planning en de nodige middelen om dit te realiseren

Klik hier voor meer info

 

Contact: