Ga naar de inhoud

Advies 2020/04: Scan car en LEZ


Wat is de ScanCar?

Steden in België zoals:
Luik, Charleroi, Brussel en Knokke-Heist
controleren de geparkeerde auto's
met een auto met een camera op het dak.
Dat is de ScanCar.

De camera maakt een foto van de nummerplaat.
Dit is om te controleren of de parkeerplaats betaald is
of dat de auto er gratis mag staan.

De problemen:

De kaart is persoonlijk.
Dit betekent dat de gebruiker zijn kaart
in elke auto kan gebruiken. 

Elke gemeente bepaalt wie moet betalen. 
Elke gemeente bepaalt ook wat de gebruiker moet doen
om gratis te parkeren
.
Vaak moet de gebruiker vele websites bezoeken.

Bijvoorbeeld: iemand gaat naar zijn arts in Elsene om 10 uur,
daarna bij de apotheker in Sint-Gillis.
Dan gaat hij winkelen in Anderlecht.
Deze persoon zal de nummerplaat in de 3 gemeenten moeten registreren.
Dat is echt vervelend.

De persoon kan maar 1 of 2 auto’s registreren.

De ScanCar kan niet zien of de persoon
recht heeft op een gratis parkeerplaats
voor personen met een handicap.

Personen met een handicap kunnen zich niet meer gemakkelijk verplaatsen.
Er zal een verschil zijn tussen mensen die een auto hebben
en mensen die geen auto hebben.
Hulp van vrienden en buren wordt moeilijk.

Wat vraagt de Nationale Hoge raad voor Personen met een Handicap (NHRPH)?

De NHRPH is niet blij
want personen met een handicap kunnen zich nu minder goed verplaatsen.

De kaart is voor de persoon, niet voor de auto.

De controle moet anders:

  • Niet alleen voor personen met een handicap.
  • Maar ook voor de mensen die personen met een handicap willen helpen,
    want die kunnen boetes krijgen.

De toegang tot ruimten voor personen met een handicap moet
gemakkelijker
worden voor alle personen met een parkeerkaart.
We hebben één regel nodig voor heel België.

 


Wat is LEZ?

LEZ betekent "Lage-emissiezone".
LEZ verbiedt voertuigen die de lucht vervuilen
om sommige steden binnen te rijden.

Dat is zo in
Brussel, Antwerpen en Gent.

Het zal zo binnenkort ook zijn in sommige gemeenten in het Waalse Gewest.
Vanaf 2023 zal deze maatregel in heel Wallonië bestaan.

De problemen:

Bestuurders van vervuilende voertuigen
die in LEZ-zones rijden
moeten boetes betalen.

Er zijn uitzonderingen voor

  • voertuigen voor vervoer van personen met een handicap
  • voertuigen die zijn aangepast voor personen met een handicap.

Om een vrijstelling in Brussel te krijgen,
moet je jezelf registreren op het internet.
Maar niet alle personen met een handicap
hebben internet.

Wat vraagt de NHRPH?

De NHRPH is niet blij.

De NHRPH vindt ook dat het milieu moet worden beschermd,
maar personen met een handicap moeten zich ook kunnen verplaatsen.

Personen met een handicap zijn vaak arm
en hebben niet de middelen om van voertuig te veranderen.

De NHRPH vraagt
een eerlijke en eenvoudige wet voor iedereen.